Kursus 2024

Vil du ro kajak

Ønsker du at ro kajak? Så skal du på et kursus for lære om basale teknikker, sikkerhed og farvandet.
Forårets kurser begynder i starten af maj måned. Du kan tilkendegive, om du er interesseret her på hjemmesiden. Eller send en mail på kontaktlinket.
Hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at kontakte sekretæren. Du kan sende en mail og du finder oplysninger om sekretæren under bestyrelsen.

Kan jeg få lov at prøve at ro, inden jeg melder mig?
Ja, det kan du. Ring eller send en SMS til Lissi på 20400453, så finder vi en dag.

Hvad koster det?
For at deltage på et kursus er prisen på ca. 2.100 kr. (2023). Dette er inkl. første års medlemsskab.

Hvordan forløber et kursus?
Forløbet strækker sig fra primo maj til ultimo juni. Der er 2 hold, et mandagshold og et tirsdagshold. Kurset starter med en opstartsweekend en weekend dag, hvor der er undervisning i cirka 6 timer. Her er der betalt frokost inkluderet og ligeledes kaffe og te. Du vil skulle ud og ro 2 gange - formiddag og efter frokost, hvis vejret tillader det. Derfor skal du have skiftetøj med. Der er bad og omklædning i klubhuset.
De næste kursusdage er enten hver mandag eller tirsdag - afhængigt hvilket hold, som du kommer på. Det er fra kl. 18.00 (omklædt) til kl. 20.00.
Vi forventer, at du er i almindelig god form og håber, at du har lyst til at deltage i klubbens aktiviteter og sociale liv.

Hvad kommer jeg til at lære?
  • Sikkert løft, håndtering, isætning, indstigning og udstigning.
  • Ro fremad i en lige linje over 200 meter.
  • Ro baglæns i en lige linje.
  • Stoppe kajakken effektivt og sikkert.
  • Dreje kajakken 360 grader på stedet vha. rotag og skoddetag.
  • Roning i 8-taller (at manøvrere kajakken vha. roret).
  • Sidetag – sidelæns roning ca. 5 m.
  • Støttetag til begge sider (”klappe” på vandet).
  • Selvredning 1: at svømme sikkert i land med kajakken.
  • Selvredning 2: entring med assistance fra hjælper i vandet.
  • Makkerredning: entring med assistance fra hjælper i kajak.
  • Basal viden om at undgå at kæntre (fx støttetag med pagajen på vandet)

Hvad skal jeg have på af tøj?
Du skal have sportstøj på som f.eks. er løbetøj eller skiundertøj, skisokker og eventuel en kasket, som kan tåle at blive vådt. Det skal helst være af noget materiale, som ikke er bomuld og som du kan bevæge dig i. Du skal ikke gå ud og investere i noget særligt rotøj, vent med at gå ud og købe noget udstyr. Det eneste som er vigtigt er, hvis du har briller, skal du anskaffe dig en brillesnor, så dine briller eller solbriller flyder i overfladen, hvis du falder i vandet. Hvis du har en våddragt skal den være uden ærmer.

Udstyr
Klubben stiller kajak, pagaj og redningsvest til rådighed. Det er en del af klubkontingentet.